В останні десять років розмальовки набули надзвичайної популярності. Якщо раніше це було середьно-популярною розвагою для малюків, то тепер полиці магазинів завалені зошитами, рулонами та листами з розміченими малюнками для всіх — з простими, великими малюнками для найменших, відомими казковими персонажами та важкими, деталізованими малюнками-антистресами для дорослих. Навіть актуальні зараз картини по номерах можна вважати великою розмальовкою. Але ось питання — чи так розмальовки корисні для дітей? Чи є вони цією чарівною паличкою, що заспокоїть, розвине навички та підніме настрій будь-якому малому? Ми вирішили розібратися у темі, та ділимося результатами з вами.
На наше здивування, думки спеціалістів розійшлися — одні вважають розмальовки важливим елементом у розвитку дитини, а інші — застарілою іграшкою, якій є місце тільки у домашньому відпочинку.
Хейлі ван Браам, магістр когнітивної психології Університету Амстердаму, що спеціалізується на психології кольору, розповсюджує досить популярні тези :
Користь від розмальовок різниться, та має вплив на дітей різного віку та навіть дорослих. Для найменших, розмальовки стають інструментом покращення координації рук та фокусування зору. Оскільки координація та вміння зосереджуватися тільки починає розвиватися у малюків, розмальовки стають одним з перших корисних інструментів. Процес тримання олівців, підбору кольорів та вибору, що саме варто розфарбувати у який колір — все це працює на розвиток та поліпшення гарної координації рік та очей у малюків. Для малят же, які готуються до школи, розмальовки стають допомогою у розвитку дрібної моторики та сприяють формуванню акуратного почерку. Поступові дії та точні рухи можуть допомогти у розвитку м'язів пальців, рук та зап'ястя, що, надалі, допоможе більш вміло працювати з маленькими предметами. Ну а для того, щоб красиво писати, дитині потрібна спритність, сила рук та увага до деталей. Саме ці навички можна отримати, приділяючи час розмальовкам. А оскільки на розмальовках часто зображені улюблені персонажі та просто цікаві малюнки — для дітей робота з ними не перетворюється в обов’язок чи нудне завдання, а залишається цікавою розвагою.
Але не тільки важливість фізичного розвитку виділяють спеціалісти. До плюсів розмальовок відносять психологічний розвиток дітей — покращення сприйняття світу, стимулювання творчості та вивчення порядку. Розмальовки є одним з най структурованих видів творчості. Робота у рамках і слідування правилам може стати невіддільною частиною підготовки дітей до структурованої роботи з зошитами, щоденниками та паперами, що знадобиться їм під час навчання. Працюючи з чорно-білою картинкою, дітям доводиться максимально виражати свою креативність через роботу з фарбами, олівцями та маркерами. Вони дізнаються назви кольорів, правила їх змішування та комбінації на практиці. Не менш важливим є те, що здатність успішно виконати завдання підвищує самооцінку та впевненість малечі. Регулярне розфарбування та завершення проєктів викликає у дитини відчуття виконаного боргу та гордості за себе. Навіть у випадку, якщо діти не є прихильниками правил у грі з розмальовками — вони можуть розвивати свою креативність, виходячи за рамки та додаючи свої елементи. Розмальовки для них можуть стати більше початком історії, ніж її рамками.
Але не всі спеціалісти вірять у велику користь розмальовок. Наприклад, Крістін МакЛін, доцент Університету Маунт-Сент-Вінсент, спеціалістка з дошкільного виховання, порівнює дитячі розмальовки з чипсами та мультфільмами — якщо вони подобаються дитині, і вона буде з ними гратися час від часу, нічого поганого не станеться, але великої користі в них вона не бачить. Навіть більше, вона каже про їх небезпеку у творчому та розумовому розвитку дитини.
За теорією пані МакЛін, коли замість того, щоб давати дітям матеріали для творчості — ми даємо їм листок з вже наміченими малюнками, ми занадто обмежуємо їх, не даємо показати свій творчий потенціал на повну:
“Коли діти мають доступ до олівців, фломастерів, фарб, ручок, крейди та великої кількості чистого паперу будь-якої форми, розміру та текстури, саме тоді починають з’являтися дивовижні зображення. Діти занурюються в процес мистецтва — вони експериментують з кольорами, пробують різні рухи рук з маркерами, будують різні фігури, починають надавати сенс своїм малюнкам і використовують малюнки як засіб спілкування. Позбавити їх цих можливостей відкриття та вираження означає позбавити їх можливості реалізувати весь свій потенціал як художників, письменників, читачів та критичних мислителів. Свобода вираження в мистецтві призводить до творчого самовираження і в інших сферах. Він є важливою основою для читання, письма, математики та наукових міркувань. Формування творчого самовираження є невіддільною (частина/ознака) складовою всіх високоякісних програм раннього розвитку.”
А щодо розвитку дрібної моторики, спеціалістка зауважує, що більшість ігор, призначених для маленьких дітей вчить їх координації та розвиває не менше, ніж розмальовки.
Дуже різні позиції виявилися. чи не так? Яку сторону оберете ви? Поділитися своїми думками можна у нас на сторінках в соціальних мережах :)
Використані джерела: